۱۳۸۸ تیر ۲۱, یکشنبه

آیا انتخابات به دور دوم کشیده می شود؟

سلام

در این روزها جدالهای انتخاباتی (شما بخوانید کمپین های انتخاباتی) بالا گرفته و دو رقیب اصلی یعنی حامد کرزی و عبدالله عبدالله در حال سبقت گرفتن از یکدیگر هستند هر چند از نظر بنده فعلاً حامد کرزی جلوتر است. اما از اوضاع و قراین و نظرهای آگاهان سیاسی بی طرف و نا آگاهان با طرف چنین برمی آید که احتمالاً انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده شود. از جمله دلایلی که بر این نظر صحه می گذارد می توان به سه مورد عمده اشاره کرد:

- افراد کاندید بسیار زیاد هستند و هر کدام که بتواند درصد اندکی نیز به دست آورد در مجموع درصد زیادی خواهد بود.

- دو رقیب اصلی این دور هر کدام توانسته اند عده ای را از اقشار و گروههای مختلف و مخصوصاً قومیتهای مختلف به دور خود گرد آورند. در برخی موارد این امر باعث انشقاق بین نظریات مردم یک قوم یا مردم یک منطقه شده است و آرای آنها را به دو سو (یا چند سو) سوق داده است حتی آقای انوری به عنوان رییس حزب حرکت از کرزی حمایت کرده در حالی که حزب ایشان از عبدالله!

- نه دولت و نه بزرگترین اپوزیسیون مخالف دولت نتوانسته اند سایر کاندیداها را به سمت خود جلب کنند و به یک اتحاد یا ائتلاف دست یابند. هر چند آقای کرزی در این زمینه موفق تر بوده و امثال آقای جلالی و گل آقا شیرزی به نفع ایشان کنار رفته اند اما این تنها توانسته آقای کرزی را تا اینجا از سایرین پیش بیاندازد ولی نه به آن اندازه که ایشان بتواند رأی اکثریت مطلق را به دست آورد.

باید صبر کرد و دید.

4 comments:

کاکه تیغون گفت...

سلام
در افغانستان هیچ نوع پیش بینی حتی پیش بینی اوضاع جوی هم چندان ممکن نیست. دقیق ترین پیش بینی ها همان های است که بعد از وقوع حادثه صورت بگیرد.

نیستان گفت...

باسلام و تشکر از مطالب ارزنده تان.
به ارتباط مطلب «مناظره احمدی نژاد با امام زمان» دعوت می کنم شما و خوانندگان قدرمندتان را به خواندن «داستانی از مایکل جکسون که تاکنون نشنیده اید» که جنرال بوجی والای خود ما در نیستان قلمی کرده است:http://nayistan.persianblog.ir/post/24

حضرت ظریفی گفت...

سلام!
از شما بخوانش گرفتم بلاکر عزیز وتحلیل بموقع جناب شما که در بود ونبود کاندیداتوران وکمپاین ها هر گاه برادیو صدای ازوشان میشنوم بیاد این بیت از بیدل می افتم که:
هنگام انفعال حزین است لاف مرد
چون نم کشید کوس بر آواز خم رسد
صداهای در قبال هر کاندید به همان آواز دقل نم کشیدهء شباهت دارد که پوست وچرم دو رش طی بارانهای موسمی هفت ساله نه تنها نم کشیده که بلکه پوده شده است چه هر کاندی که خواسته صاحب قدرتی در بهران به سطح ریاست جمهوری شود که حتمن خواب است وخیال جنون است ومحال همانا کسی بر سر قدرت خواهد آمد که گوش بفر مان صاحبان مقصد بخصوص نیروی های اشغالگر امپر یالستی باشد ودر حقیقت بیشترین خر من بیدانه راا باد میکشند چه در جهت باد وچه در سمت مخالف باد.
(آهن سرد را بیهوده کوبیدن بازوی خود رنجاندن است)
زیرا انتخابات نیز مردمی نخواهد بود زیرا مردم که باید رای بدهند واگثریت باشند از ری دهی محروم وحتی شاید بیشترین بی خبر اند من چنین مکی اندیشم وشاید از نظر بیشترین حق بجانب چنین قضاوتی هم نباشم بگذار چنین باشد. ظریفی

mehrgan گفت...

man dren fikram ke chra yak etefaaq film hendiwaro ,etefaaq nmioftad dar intekhaabat ? sabz bmanid