۱۳۸۷ اسفند ۱۳, سه‌شنبه

برو هواپیما بخر

سلام

عرض شود که چند وقتی است که قیمت تل در تمام دنیا به شدت پایین آمده اما در مملکت ما نیز همینگونه. بر همین اساس قیمت بسیاری از اجناس و کالاها در تمام دنیا افت و نزول داشته همانند افغانستان. در این میان اما هستند برخی چیزها که تناسب پایین آمدن قیمتشان با قیمتهای جهانی کمی فرق می کند.

طور مثال، قیمت تل از 50 افغانی به حدود 30 افغانی رسیده یعنی چیزی نزدیک به 40 درصد کاهش. البته در سایر نقاط دنیا کاهش بیشتر از این بوده. در این میان قیمت تکت های پرواز شرکت های هواپیمایی افغانستان هیچ تغییری نکرده است. همان 4500 افغانی مسیر کابل – هرات و سایر مسیرها بر قرار خود پا بر جاست. جالب این است که قیمت همه شرکت ها همانند یکدیگر شده است. سابق بر این قیمت تکت شرکت آریانا با کام ایر و سایر شرکت ها تفاوت داشت و اندکی کمتر بود اما اینک همه یک قیمت واحد را اعمال می کنند. هر کس از افغانستان چیزی نداند فکر می کند که در این مملکت قانون حکمفرما است و همه شرکت ها موظف به اعمال قیمت واحد شده اند. اما این قضیه بیشتر بوی زد و بند و کار مافیایی را به مشام می رساند تا اعمال قانون. آخر در این مملکت قانون به شکل دیگری اعمال می شود.

امروز یکی از دوستان که در سمت قلای شاده زندگی می کند گفت که صبح حضرات پولیس ترافیک جلوی موترهای تونس را می گرفتند و به ازای هر مسافری که سوار موتر بوده از راننده مبلغ 5 افغانی می گرفتند و به مسافرین می دادند و می گفتند که کرایه «کوته سنگی» تا «دار الامان» با موتر تونس 5 افغانی شده و دیگر نباید 10 افغانی کرایه بدهید. این هم بقیه پول شما.

Taxi-1

حالا چرا این قانون فقط برای موترهای تونس و شاید بقیه مسافر کش ها اعمال می شود (آن هم به این سبک) ولی از اعمال این قانون بر شرکت های پولدار هواپیمایی خبری نیست، سؤالی است در خور توجه.

taxi-2

نتیجه: اگر می خواهید بدون مشکل مسافر کشی کنید، بروید هواپیما بخرید

8 comments:

ناشناس گفت...

بلاگر عزیز سلام!

شما هم از دولت افغانستان انتظارات بعیدالوقوعی دارید که عمر مبارک فرصت شاهد بودنش را به ما و شما نخواهد داد وگرنه آینده پر از وقایع غیرقابل انتظاری چون بازدید ناگهانی وزیر ترانسپورت از تکت فروشیهای مرکز شهر و بازگشتاندن فیصدی ناچیزی از قیمت تکت به مشتریان و یا بازدید وزیر فرهنگ از سینماها و نمایش ناگهانی فیلم "بزن بخور" بجای فیلمهای عاشقانه هندی و یا مثلاً بازدید ناگهانی استاد کرزی از بازار پوست فروشان و نزول ناگهانی قیمت کلاه قره قلی و غیره خواهد بود.

به امید آینده ی با بندوبار

ناشناس گفت...

سلام
تشکر از دیدار
به نظر من شعر خواندن سواد خاصی نمی خواهد. حس می خواهد. که فکر می کنم دارید.
روز خوش

ناشناس گفت...

درود
این که نظر را اشتباه نوشتید فرقی نمی کند. این روزها همه آنطور گفتار اند که چنین اشتباهات کوچک جز کارهای روزانهء ما شده است.
نوشته های تان را خواندم. دیدی انتقادی و نوشته های انتقادی تان قابل قدر است.
مریم شهرتاش

ناشناس گفت...

سلام بر دوست ارجمند
به نکتهء بسیار مهم در زمینهء افتضاح بازار آزاد اشاره کرده اید.
در افغانستان« سرمایه داران جهان متحدشده اند.»
گور لنین را با گارگرش بر کندند.
عجب شیربچه های داره کابل....

ناشناس گفت...

سلام
حتماً شنیده اید که می گویند :
تخم دزد، شتر دزد می شود.
این ها هم اول از پس دادن پنج افغانی شروع می کنند و آهسه آهسته به ده و صد و ده هزار و صدهزار خواهند رساند.
این هم تحلیل معکوس کاکه تیغونی!

ناشناس گفت...

سلام دوست گرامی

مشعل باویرایش جدید پیرامون سفید سنگ به دیدار شما آمده است

از اینکه چنین نظرمی دهم عذر می خواهم این به خاطرحساسیت موضوع است.

ناشناس گفت...

walla fikr nakonam ba hawapayma khredan ham moshkil hal shawad,in mawjodat estedad haye ajibi darand waqti harf pol dar mian ast... sabz bmanid

ناشناس گفت...

سلام
از اینکه با وبلاگت آشنا شده ام خوشحالم
قلم توانایت را می ستایم.
با افتخار لینکتان کرده ام .
سربلند باشی و موفق.