۱۳۸۷ دی ۲۶, پنجشنبه

کشف گروه خونی جدید در ایران

سلام
تا جایی که ما در کتاب های علمی خوانده ایم انسان ها دارای چهار گروه خونی O, A, B, AB هستند که باز هر کدام از آنها به دو گروه RH مثبت و منفی تقسیم بندی می شوند. بر همین مبنا اهدای خون یا عضو از یک فرد به فرد دیگر بر اساس ضوابطی معین انجام می شود. براساس آزمایشها و تحقیقات علمی دانشمندان دنیا کسانی که گروه خونی O دارند می توانند به سایر گروهها خون اهدا کنند، آنهایی که A هستند می توانند به A و AB خون اهدا کنند، آنهایی که B هستند می توانند به B و AB خون اهدا کنند و در نهایت آنهایی که AB هستند تنها می توانند به AB خون اهدا کنند. این تا اینجا.
البته برای پیوند اعضای بدن یک فرد به فرد دیگر هم تا جایی که من اطلاع دارم همین قاعده بر قرار است. البته پیوند عضو بین دو فردی که گروه خونی مشابه دارد، امری معقول است اما من در این شک داشته ام که آیا همان رابطه اهدای خون به طور کامل برای اعضای بدن نیز صدق می کند یا نه. اگر کسی می داند به من نیز بگوید تا بر معلوماتم افزوده شود. این هم تا این قسمت.
اما چند روز قبل یکی از دوستان نکته تازه ای گفت. ایشان قصه می کرد که یکی از اقوام ایشان به ایران رفته است برای تداوی. داکتر صاحب ها هم پس از معاینه و انواع و اقسام آزمایشات به این نتیجه رسیده اند که گرده ها ایشان (همان کلیه به لفظ ایرانی) دیگر کارایی نداشته و باید عوض شود. این بنده خدا هم برای اینکه بفهمد چطور می تواند کلیه بگیرد یا بخرد به بیمارستان (همان شفاخانه افغانی) رفته تا معلومات جمع کند. اما به ایشان چیزی گفته شده که وقتی من فهمیدم دود از کله مبارکم به آسمان برخاست طوری که همسایگان به گمان اینکه آتش سوزی مهیبی رخ داده است نزدیک بود زنگ بزنند به آتش نشانی (یا همان اطفاییه خودمان)
لب مطلب اینکه وقتی ایشان راجع به گرفتن یا خرید کلیه سوال کرده بوده، حضرات مدیران بیمارستان با نشان دادن یک دستور العمل (همان بخش نامه ایرانی) که رسماً از سوی دولت فخیمه ایران صادر شده است به وی گفته اند که «کلیه ایرانی به افغانی پیوند نمی خورد. شما باید یک کلیه افغانی پیدا کنی»
و این بنده خدا هم مات و مبهوت شده و ناامیدانه به خانه برگشته. (ای کاش می توانستم تصویری از این بخش نامه در اینجا بگذارم تا صحت حرفم بر کسی پوشیده نماند)
در این بین ما پس از کلی فشار آوردن بر مغز مبارک به این نتیجه رسیدیم که حتماً دانشمندان والا مقام ایران از برکت امام زمانشان و نیز الطاف کریمانه جناب آقای احمدی نژاد و به مدد پول فراوان نفت و این همه امکانات و دانش توانسته اند گروه های خونی سیاسی و نژادی نیز کشف کنند و این چیزی است که تا کنون هیچ دانشمند غیر ایرانی حتی به ذهنش خطور هم نمی کرده. از دیدگاه اینجانب باید به این دانشمندان برجسته ایرانی جایزه نوبل اعطا شود و از دولت آقای احمدی نژاد هم برای کمک به بزرگترین کشف علمی قرن (یا شاید هم تا قرون بعد) تقدیر به عمل آید و ایشان به عنوان حامی انسان دوست تمام اعصار به دنیا معرفی شوند و مجسمه ای از ایشان بر دروازه ورودی همه شفاخانه های دنیا نصب شود. هر چند در این میان چند نکته نیز به ذهن حقیر می رسد که ذیلاً نگاشته می شود:
اول اینکه چرا نمی شود عضو بدن یک ایرانی حتی با اجازه خود فرد به یک افغانی پیوند زده شود در صورتی که پیوند زدن عضو بدن یک افغانی به یک ایرانی حتی بدون رضایت طرف قابل انجام است (مواردش بسیار است). این رابط یک طرفه از کجا سرچشمه می گیرد؟

دوم اینکه چرا این گروه های خونی سیاسی در تمام دنیا تنها بین ایرانی و افغانی مشکل ساز است اما برای سایر مردمان نه؟
سوم اینکه چرا این مشکل گروه خونی سیاسی فقط در ایران وجود دارد و نه در جاهای دیگر؟ مگر آب و هوا و فضای ایران چه چیزی دارد که اجازه این پیوند را نمی دهد.
چهارم اینکه تکلیف این همه افرادی که تابعیت خود را عوض کرده اند و می کنند چه می شود؟ بر اساس این دسته بندی خونی، اگر یک افغانی تابعیت ایرانی بگیرد (که احتمال یک در میلیون آن هم زیاد است) یا اگر یک ایرانی تابعیت افغانی بگیرد (که عمراً هیچ افغان با غیرتی اجازه بدهد) در این صورت گروه خونی این افراد چگونه خواهد شد؟
اگر کسی در دنیای علم بتواند به این سؤالات جواب منطقی بدهد (البته نه به روش آقای احمدی نژاد) دعا می کنم خدا ایشان را نه افغانی و نه ایرانی از دنیا ببرد.

11 comments:

ناشناس گفت...

دوست گرامی. مقاله شما کمی بدور از واقعیت و انصاف است. خواهشمندم از دوست خود بخواهید متن بخشنامه مورد ادعای شما را برای ما بفرسد. من خودم بشخصه به شما قول می دهم در صورت وجود چنین چیزی خود جنجالی در اینترنت برپا کنم که صادر کننده این بخشنامه را مجبور به عذرخواهی نماید.

ناشناس گفت...

نکته دیگر اینکه این مقاله شما با آوردن جمله هایی که بر فرض غیرواقعی (یا حداکثر فرضی که آنرا اثبات نکرده اید) بنا نهاده شده است، باعث بروز اختلاف و دلخوری بین دو ملت بزرگ افغان و ایرانی می شود.

ما نیز از دولت احمدی نژاد دل خوشی نداریم ولی این دلیل نمی شود که شما به این بهانه به پزشکان و دانشمندان ما توهین نمایید.

ناشناس گفت...

نکته بعدی اینکه پیوند کلیه به این سادگی که دوست شما گمان می کرده نیست. در ایران برای پیوند کلیه گاهی افرادی تا 10 سال منتظر می مانند تا کلیه مناسبی برای آنها پیده شود و یا اهدا کننده ای پیدا شود که شرایط مورد نظر را داشته باشد. برای همین است که در ایران تعداد زیادی از افراد (حدود 300 هزار نفر) وجود دارند که دارای کلیه نمی باشند و مجبور هستند تا آخر عمر دیالیز نمایند.
علاوه برا گروه خونی عوامل دیگر ایمونولوژیک مانند هاپلوتایپ های HLA هم با هم سازگاری داشته باشند. حدود 700 تا 1000 ترکیب مختلف HLA وجود دارد که اگر این هاپلوتایپ ها با هم سازگار نباشند پیوند موفقیت آمیز نخواهد بود و پیوند پس می خورد. برای همین است که در پیوند کلیه همیشه توصیه می شود که پیونددهنده از خویشاوندان درجه یک باشد.(برای اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید در گوگل HLA haplotyping و tranplantation را جستجو کنید).

ناشناس گفت...

من هم که بلاگ شما رو دنبال میکنم کمی احساس نامهربانی از مطالب شما دارم. باید توجه داشته باشیم که اولا ما در زمانهای نه چندان دور یک ملت بوده ایم و جدا از آن همگی انسان هستیم. گاهی مطالب شما رنگ و بوی نژادپرستی می دهد، رفتار نامناسب با افغانها یک رفتار ازسر نژاد نیست، بلکه بی فرهنگی بعضی از ماست، که همین نوع رفتار در مورد کارگران لر نیز ممکن است وجود داشته باشد، آیا از مردم لر، ایرانی تر هم داریم؟

لطفا انتقاد به وضع موجود را مرتبط با نژاد و ملیت نکنیم، به اندازه کافی ملایان دژخیم ما را از هم بیگانه کرده اند، کینه عرب و عجم و شرق و غرب را، به اندازه کافی در ما پرورانده اند که آنان نیز مردمانی هستند مانند ما، خودمان با خودمان چنین نکنیم.

ناشناس گفت...

سلام آقای محترم
من ایرانی هستم و اتفاقا به هیج وجه فکر نمی کنم افغانی ها افرادی غریبه هستند. فکر می کنم این حماقت هایی که در میان عوام و سیاستمداران عوام فریب هست نباید باعث کدورت فرهیختگان و فرهنگیان دو کشور که در واقع یک ملت هستند بشود.

از اینکه با سایت شما آشنا شدم خوشحالم. به شما و مردم زحمت کش و مهربان افغان از صمیم قلب احترام می گذارم و امیدوارم روزی ما هم بتوانیم مانند اتحادیه اروپا، در کنارهم و ورای محدودیت های جغرافیایی و سیاسی زندگی کنیم.

ناشناس گفت...

درود
متن گیرایی بود.
به نکته های اساس اشاره کرده بودید.
پیروز باشید.

Unknown گفت...

بی مناسب است اما گفتم شاید با این فیلم حال کنید
http://www.globalpost.com/video/america-and-the-world/090108/which-it-stands-afghanistan-accordion-journey

ناشناس گفت...

سلام
بسیار چیز ها و بسیار کس ها است که بر گرده هردو ملت سوار است.
همدلی از همزبانی بهتر است...

ناشناس گفت...

درود دوباره
خون افغان! نه نه!
موشگاف هستی و دلانگیز می نویسی.
قلمت رسا!

ناشناس گفت...

سلام بلاکر عزیز!
یادم آمد از شاعری که گفته بود:
مال الموت رفت پیش خدا
گفت سبحان ربی الاعلا
حا جی احمد طبیب کاشانی
من یکی میکشم واو صد تا
یا علاج طبا بت او کن
یا مرا خد مت دیگر فرما
روست عزیز شکر خدا را بجای آورید که برای آن مهاجر افغانی نگفتند که چون تو افغان هستی در ایران تداوی ات امکان پذیر نیست ویا نگفتند بر که های هویتت را که جعلی ساخته ای اصلیتش را برای ما ثابت کن مریضی تو مهم نیست تو چرا غیر ایرانی هستی واینجا به چه حقی آمده ای.
شکر خدا را که آن افغان مریض از دست شان سلامت بیون رفته است. ارادتمند ظریفی

ناشناس گفت...

درود دوباره
این ماجرای گرده افغانی و گرده ایرانی و این گروپ خون جدید!؟ بسیار جالب بود.