۱۳۸۷ آذر ۲۶, سه‌شنبه

تولید آبکی

چند شب پیش فلمی افغانی از یکی از شبکه های تلویزیونی افغانستان پخش شد. موضوعش مهم نیست که چه بود و یا حتی نامش چون اغلب فلمهای ساخت افغانستان موضوعی جز عشق و عاشقی و دعوا و جنگ و بد معاشی ندارند (همانند اکثر قریب به اتفاق فلم های هندی). البته آن مقدار از فلم را که بنده دیدم شامل همین مواردی می شد که گفتم.

به طور تصادفی هم ف لم را دیدم. آن هم چون رفته بودم رستورانت و علی الاجبار تلویزیون روشن بود. بگذریم.

اولین نکته فلم که فوراً توجه بنده را به خود جلب کرد این بود که به طرز بسیار ناشیانه و غیر حرفه ای آهنگ فلم ایرانی «از کرخه تا راین» ساخته آقای مجید انتظامی را بر روی فلم فوق قرار داده بودند. آن هم تنها یکی از آهنگها را که در عرض چند دقیقه ای که در رستورانت نشسته بودم تنها همان آهنگ در صحنه های مختلف تکرار می شد.

گذشته از بحث حق انتشار و حق تولید کننده و صاحب اثر که در این مملکت و برخی ممالک دیگر ذره ای ارزش ندارد، حرف بر سر نحوه استفاده از آثار دیگران است. هر چند قبول دارم که سینمای افغانستان هنوز به آن مرحله از رشد و شکوفایی نرسیده که فلم با کیفیت ساخته شود یا حداقل همه فلم سازان بتوانند برای آثار خود آهنگ بسازند اما اگر نمی توانند چنین کاری کنند، پس از آهنگ های دیگران به طرز حرفه ای کار بگیرند. این کار ساده که دیگر هنر خلاق آنچنانی نمی خواهد. کمی ذوق و استعداد هنری می خواهد. اگر هم همین مقدار ذوق و استعداد ندارند پس بهتر است کار را از این که هست خراب تر نکنند و بروند پی کار خود. این قبیل کارها تنها ضایع کردن وقت است و نیرو و پول و در برخی مواقع بردن آبرو.

Abaki

اصطلاحاً به این گونه تولیدات می گویند «آبکی» یا «بزن برو»!

6 comments:

ناشناس گفت...

سلام سلام سلام

خیلی خوشحال شدم که با شما اشنا شدم و خوشحالتر از اینکه می بینم با یه دید وسیع و منتقدانه به اطراف نگاه می کنین

بله وقتی امکانات نباشه همین مسایل است اما من با شما موافقم که وقتی می خوای کاری رو بکنی یا خوب کن یا اصلا نکن وقتی داری یه مووسیقی دیگه استفاده می کنین حداقل درست استفاده کنین بابا ابرومون رفت


مرسی خوش باشی

ناشناس گفت...

فکر نکنم که فلمسازان عزیز ما در مورد چنین مسایلی زحمت فکر کردن را به خود بدهند. من خود شاهد عینی چنین یک استفاده ناهنرمندانه ودر عین زمان غاصبانه از موسیقی در یک فلم افغانی بودم
برای کارگردان فلم این مساله که چگونه و چرا وبه کدام حق موسیقی کسی را در فلم خود استفاده کرده اصلاً مطرح نبود و انتظار تشکری و دست بوسی آهنگساز را نیز داشت.

ناشناس گفت...

salam duste aziz

mamnun ke be weblog man sari zadin

man ye afghaniye dur az vatan hassam pas

hatman deltangihaye man dalili daran

webloge shoam hambesyar alist

moteassefane man filmeafghani ziyad nedidam

va nemitunam nazari dar in mored bedam

movafagh va moayyad bashin

khoshhal shodam az ashnayitun

ناشناس گفت...

داشتن انتظار اینکه فیلمسازان نازنینمان کلاه احمد را بر سر محمود نگذارند و برعکس خیلی دشوار است. در دیار وحشتزده ی ما کسی توجهی به محتوا، دیالوگ و موسیقی فیلم نمی نماید و تنها بزن بخورش برای همه ی ما ارزش فراوانی دارد.
با اینکه انگیزه ی سینما در مابقی دنیا بالابردن ذوق تماشاچی میباشد، سینمای محترم ما یگانه کوشش نگهداشتن ذوق تماشاچی در همان حد نخستین است و بقول شاعر که یادش بخیر ما ز پایین رو به پایینتر رویم.
یگانه بهانه ی سینماگران ما امکانات است، یادش بخیر که ملت در اوایل ظهور سینما با اندکترین امکانات شاهکارهای ماندگاری به جهان هدیه کردند که بی ارزشترینشان هزار مرتبه بهتر از بهترین سینمای ماست. ای بسوزد این زبان که باز هم پرگویی کردیم. ببخشید داغ دلمان تازه شد با این پست شما!

موفق باشید

ناشناس گفت...

سلام ممنون که آمدین پیشم البته من انتظار شما را در آپ بعدی هم داشتم اما نیامدین !!!!!
به هر صورت وبلاگت خیلی زیباست منم مثل شما در ایران بزرگ شدم اما حالا در افغانستان هستم ...
در مورد سریال هم بگم که سریالهای که از تلویزیون بخش میشود معمولاً هندی هستند که ربطی به عقاید کشور ما ندارند تازه بجای اینکه مردم ما نقات مب آن را دریافت کنند می رون سمت نقات منفی که خود موجب فهشاه و ..... میشود .
به هر صورت تهیه کنندام از همان هاست تازه کار و به قول برو بچ هندوستانی ساز که نه سلیقه سرش میشود نه هنر البته نکته مهم اینجاست که ما افغانهام ضایع میشویم در ممالک دیگر در جواب دوستی که میگوین امکانات ! مویقی جا دادن که امکانات نمی خواهد فقط کمی سلیقه می خواد فیلم های هندی زیادی دیم که از میوزیک های غربی استفاده کردن اما خیلی تمیز .....
---- - - -- -- - -- -- - -- - -- -- -
دوست خوبم منتظرتم

ناشناس گفت...

تصویری که گذاشتی بیشتر شیرکیه تا آبکی!!!!!!