۱۳۸۷ آذر ۲۱, پنجشنبه

سرنوشت عدالت انتقالی در افغانستان

کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفته است که «عدالت انقالی اجرا نشده است». و یکی از چیزهایی که به آن اذعان داشته این است که «یکی از نکات پذیرفته شده در برنامه عدالت انتقالی، برکناری افرادی از قدرت بود که در گذشته و حال به نقض حقوق بشر در افغانستان متهم بوده اند.»

من مانده ام که کمیسیون حقوق بشر افغانستان چطور به این نتیجه رسیده بوده است که افراد ناقض حقوق بشر در افغانستان را می تواند از قدرت برکنار کرده و به محکمه بکشاند.

اگر بخواهند افراد ناقض حقوق بشر در افغانستان را به محکمه بکشانند و مطابق قوانین دینی مردم این مملکت، آنها را جزا دهند فکر کنم فاجعه بشری دیگری رخ خواهد داد و صدها هزار و شاید میلیونها نفر به آن دنیا تشریف فرما شوند. اگر هم قرار باشد بر اساس نظر غربی جماعتان محاکمه کنند باید میلیاردها دالر خرج محاکمه و زندان و سایر مخارجی شود که همان را می توان صرف آبادانی مملکت کرد.

بر فرض هم که بتوانند از عهده این کار برآیند. می شود لطف بفرمایند و بگویند از کدام قوم، زبان، ملت، منطقه، شهر یا هر جزء دیگر این مملکت شروع می کنند. از هر کدام شروع کنند و حتی اگر از همه با هم شروع کنند، با جنجال مواجه خواهند شد بلا شک.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان یقیناً می داند که همان هایی که به جنایت علیه این مردم و حتی اطرافیان خود اقدام کرده اند باز هم توسط همین مردم و اتفاقاً توسط همان افرادی که به آنها ظلم و ستم شده تنها به خاطر مسایل قومی و منطقه ای و زبانی و مذهبی به کرسی های بالای دولتی و ملی دست یافته اند. این مردم هنوز در حال جنگ یا یکدیگر هستند. تنها تفاوتش با سابق در این است که از ترس خارجیان جرأت سلاح به دست گرفتن ندارند و گرنه کافی است که احساس آزادی کنند. ظرف کمتر از یک ماه جنگهای داخلی دوباره شروع خواهد شد.

فعلاً که مردم افغانستان در جنگ به دنیا آمده، در جنگ زندگی کرده و در جنگ می میرند.

آنقدر از مشکلات و دغدغه های خاطر نوشته ام که دارم نتیجه می گیرم خیلی منفی باف شده ام.

4 comments:

ناشناس گفت...

manfi bafi bad nest...ba in mahkma bazi ha del khosh nbashid zyad...sabz bmanid

ناشناس گفت...

من فکر نمیکنم شما منفی باف باشید. شما حقیقت را مینویسد.

ناشناس گفت...

سلام عزيز سايت خيلي خوبي داري. خوش شدم كه با ان اشنا شدم. در ضمن باعث افتخار من است كه سايت به اين خوبي را لينك كنم.
شاد باشي

ناشناس گفت...

دوست عزیز درود بر شما، من یک همزبان ایرانی شما هستم، نشانی وبلاگتان را در گوگل ریدم ثبت کردم