۱۳۸۷ فروردین ۸, پنجشنبه

پست 33: آقای بشر دوست بیدار شو؟

آقای داکتر رمضان بشر دوست انسان محترمی است. این به جای خود.
آقای بشردوست افغانی است که دلش برای مردم وطنش می تپد. این هم درست.
آقای بشردوست فرد تحصیل کرده ای است که بسیاری از چیزها را می داند و می فهمد. این هم صد البته صحیح.
آقای بشردوست دارای طرفدارانی در سراسر کشور است. قبول.
آقای بشردوست جزو جنایتکاران جنگی نیست و دستش به خون کسی آلوده نشده. همینطور است.
آقای بشردوست زمانی وزیر بوده و امروز هم جزو افراد برجسته پارلمان کشور است. دقیقاً همینگونه است.
اما
آقای بشردوست می خواهد کاندید ریاست جمهوری شود.
حتماً می پرسید مگر چه عیبی دارد که آقای بشردوست بخواهد رییس جمهور شود؟
مسلماً عیبی ندارد. اما به عقیده بنده آقای بشردوست این قسمت از راه را دارد اشتباه می رود. به دلیل اینکه:
1- انتخابات ریاست جمهوری افغانستان امری نیست که جامعه جهانی نخواهد در انتخاب آن نقشی نداشته باشد. لذا یا آقای بشردوست قبلاً جامعه جهانی را با خود همسو کرده است (که بعید است چنین اتفاقی افتاده باشد) یا ایشان از گذشته و حال کشور تجربه نیاندوخته است.
2- آقای بشردوست هنوز فکر می کند مردم افغانستان از تجربیات سابق درس عبرت می گیرند. زهی خیال باطل! خدمت محترم بشردوست باید عرض شود که ما مردم اگر می خواستیم از گذشته درس عبرت بگیریم همان جنایتکاران جنگی و تخریب کنندگان این وطن را که بارها طعم ظلم و ستم و کشت و کشتارشان را چشیده ایم به پارلمان نمی فرستادیم. یا حداقل دست از قوم گرایی و زبان گرایی و تسلط گرایی و این چیزها بر می داشتیم و مگر نه این است که آنچه اکنون هستیم نتیجه آن همه تعصبات کور بوده و هنوز هم اینگونه تعصبات در فرهنگ و گفتار و رفتار عامه مردم ما به شدت وجود دارد؟
3- آقای بشردوست می خواهد که جنایتکاران را به پای میز محاکمه بنشاند و مگر نه اینکه همین پارلمانی که ایشان یکی از اعضای آن است و مصوباتش برای دولت لازم الاجرا است با تصویب منشور صلح خود خط بطلانی بر تمامی دادخواهی ها و عدالت طلبیها کشید. (بگذریم از اینکه بعضی وقتها زور پارلمان هم به دولت نمی رسد کما اینکه وزرای رأی نیاورده هنوز دارند وزارت می کنند و پارلمان هم دم بر نمی آورد)
4- من نمی دانم آقای بشردوست که نمی تواند از عهده بیرون کشیدن برخی تصمیمات و تصویبات نادرست یک پارلمان چند عضوی به خوبی به در آید، چطور ادعا می کند که می تواند کشتی بحران کشور را به ساحل نجات برساند؟
5- ایشان ادعا می کند که تمام مسؤولین نا امنی ها را به محاکمه کشیده و از تمام خارجیانی که باعث کشته شدن مردم شده اند انتقام می گیرد. توضیح مفصل این نکته را در پست بعدی می گذارم اما از قدیم گفته اند «سنگ بزرگ علامت نزدن است»

یکی بیاید آقای بشردوست را از خواب بیدار کند لطفاً.

1 comments:

ناشناس گفت...

سلام آقای نویسندۀ متن فوق. بنده بطور اتفاقی با این سایت برخوردم و متن پوچی را که با تفصب بیشتر از آن که ادعا میکنید دیگران دارد نوشته اید خواندم و لازم دیدم نظزی در مورد مفکورۀ خشک اندیشتان بدهم.
جناب آقای پوچ اندیش! به جای حسادت ورزیدن به آقای بشر دوست، به فکر پشتیبانی ایشان باشید، به جای خشک اندیشی به قکر طرفداری از آقای بشر دوست باید نه به فکر احانت به ایشان. اگر آفای بشر دوست قادر به کشاندن جنایت کاران به محکمه نیست دلیلش اینست که همۀ جنایت کاران دورش را گرفته اند.
آقای گند اندیش، آقای بشر دوست میداند که کسی از گذشته درس عبرت نگرفته است، ایشان خود میخواهد به همه و به خصوص شما، درس عبرت بدهد.
آقای بشر دوست که میخواهد رییس جمهور شود اثر سیاسی دارد که برنده جايزه اكاديمي علوم سياسي و اخلاقي فرانسه شده و اين اولين كتاب يك پژوهشگر افغان بود كه حايز چنين جايزه با اهميت گرديده است. دیگران چه دارند؟ به احتمل قوی آقای کرزی حتی یک دفتر خاطرات هم ندارد.
چرا میگویی جامعۀ جهانی؟ چرا نمیگویی امریکا و انگلستان؟ آنها کسی را روی کرسی ریاست نشاندند که حتی بلد نیست چور باید سخن بگوید. شما که داد از این و آن میزنید لااقل چند نفری را که بنظر پوچ شما بهتر از آقای بشر دوست است مثال می آوردید.